Читај ми

Дефицит ће до краја 2015. бити један одсто

С мерама фискалне консолидације које смо усвојили преполовићемо следеће године буџетски дефицит. На расходној страни имаћемо велике уштеде због укидања сопствених прихода министарстава, агенција и фондова и рационалнијег планирања њихових расхода. Смањили смо високе плате руководилаца у јавним предузећима и агенцијама. Такође смо донели законе којим ће раст плата у јавном сектору и пензија у наредних годину дана бити ограничен. С друге стране, повећање ПДВ, пореза на дивиденде, пореза на профит предузећа и акциза омогућиће повећање на приходној страни буџета. Тиме ћемо радикално оборити буџетски дефицит и зауставити раст јавног дуга – каже у интервјуу за “Блиц” министар финансија и привреде Млађан Динкић.

Он истиче да је Министарство финансија већ послало стриктне оквире буџета у 2013. години свим министарствима, који

предвиђа да се буџетски дефицит преполови.

– Осим тога, завршавамо рад на средњерочном плану структурних реформи који предвиђа мере које ће довести до обарања дефицита на свега један одсто у 2015. години и до значајног смањивања јавног дуга.

Економисти се не слажу да је ово што сте набројали довољно да би се дефицит преполовио. Хоће ли бити кресања субвенција?

Наравно. Смањићемо субвенције, буџетске кредите и непотребне материјалне и административне трошкове државе. Наше министарство ће нпр. смањити субвенције и буџетске кредите за чак шест милијарди динара. У процедури је и закон о порезу на профит предузећа. Порез на профит ће од 1. јануара бити повећан са 10 на 15 одсто, али ће бити задржано ослобадјање од плаћања овог пореза за велике инвеститоре у периоду од 10 година, као и стимулације за реинвестирање профита у домаћу привреду.

Донећемо и закон којим се процес реструктурирања државних предузећа мора окончати најкасније до 30. јуна 2014. године.

Шта то значи?

– У том периоду све државне компаније које сада добијају субвенције из буџета, попут

“ИМТ”, “ИМР”, “14.октобра”,

“ФАП-а”, “Прве петолетке”,

морају да нађу стратешке партнере или да постану самоодрживе на тржишту. Од тада више неће моћи да се примењује забрана судских извршења на њих, мораће да плаћају све порезе и доприносе, што већ деценијама не чине, јер закон који је донет пре десетак година то дозвољава кроз форму “реструктурирања”. На тај начин значајно ћемо смањити субвенције, не само у наредној години, већ трајно.

А отпуштања у државној администрацији?

– Оног часа кад прекинемо раст незапослености, кад БДП почне да расте, нема разлога да мазимо људе у администрацији. Одредићемо оптималан број, а прекобројне послати на тржиште.

Кад ће то бити могуће?

– Након усвајања буџета за 2014. годину.

Хоће ли бити нових инвестиција?

– У последњих месец дана интересовање за инвестирање у Србију се нагло повећало, због чега смо изузетно задовољни. Ради се о великим и познатим компанијама и већ до краја године очекујемо потписивање неколико великих уговора.

С ким?

Не могу сада све да откривам. Али, рећи ћу да смо веома близу закључивања уговора за огромну инвестицију у области обновљивих извора енергије, а то је изградња највећег соларног парка у Европи снаге 1 гигавата, уз истовремену производњу софистициране опреме за произодњу соларних панела у фабрикама у Србији.

Укупна инвестиција износи чак 1,8 милијарди евра. Реч је о конзорцијуму италијанских компанија, а очекујемо да у наредним недељама финализујемо уговор и јавно га потпишемо. До краја године очекујемо потписивање уговора и са неколико познатих компанија из ЕУ, Русије и Америке. По први пут озбиљно преговарамо и са озбиљним инвеститорима из Абу Дабија и Кувајта. Након што смо већ укинули 138 парафискалних намета и с обзиром да чврсто намеравамо да укинемо све непотребне бирократске процедуре, посебно у домену изградње, уверен сам да је ово само почетак. Наш циљ је да Србија постане најконкурентнија земља у региону за привлачење великих инвестиција.

ММФ није био задовољан предложеним ребалансом буџета. Како ћете се усагласити?

– Уверен сам да ће повољно оценити наш предлог буџета за 2013. То је заправо први буџет који радимо онако како треба, од самог почетка, због чега лично преузимам пуну одговорност за његов квалитет.

Кад је најраније могућ аранжман са ММФ?

– Разговараћу са менаџментом ММФ у Токију половином октобра током редовног годишњег заседања ове организације. Ми смо већ сада спремни за разговоре о новом аранжману са ММФ. Од њих зависи када ће доћи у Србију. Ја немам намеру да их пожурујем.

Где ћете се задуживати док догор не буде постигнут?

– Већ смо доказали да можемо да се финансирамо и без помоћи ММФ-а. Пре неколико дана смо продали наше еврообвезнице за милијарду долара веома лако, јер је тражња била чак 4,3 милијарде долара. При томе смо значајно оборили цену задуживања у односу на претходну владу и поред чињенице да је Србији у медјувремену снижен кредитни рејтинг и да немамо аранжман са ММФ. Тиме сам релативно задовољан, јер смо напорно радили у прва два месеца и први резултати

почињу да долазе. Али сам свестан да Србија мора додатно да спусти цену свог задуживања. Зато ћемо радикално сасећи дефицит, како бисмо смањили јавни дуг у наредним годинама.

Где ћете се још задуживати?

– Кредит од Русије од милијарду долара за подршку буџету политички је већ договорен на састанку председника Николића и Путина. Пошто смо уверени да из кризе можемо изаћи само кроз покретање привреде и инвестициона улагања, планирамо да до краја године испреговарамо И повољне дугорочне кредите са Кином за изградњу аутопутева, у износу до 850 милиона евра. План је да заједно са кинеским партнерима већ почетком следеће године покренемо изградњу аутопута Београд – Љиг на коридору 11, аутопут од Појата до Прељине чиме би спојили коридоре 10 и 11, као и аутопут од Новог Сада преко Руме и Шапца до Лознице. Желимо да се аутопутеви граде у целој Србији како би се сви региони добили шансу за равномеран развој.

Кампања УРС се темељила на департизацији. Зашто и даље имамо страначка постављења у јавним предузећима?

– Ми смо наше обећање испунили. Званично смо забранили свим функционерима странке да се кандидују за директоре јавних предузећа, као и за сва друга професионална постављења у републици. Направили смо нацрт закона о јавним предузећима, који је добио добре оцене од Фискалног савета, а од сутра је и на јавној расправи. Закон подразумева избор директора на јавним конкурсима и професионализацију управљања. Даље, нико од функционера УРС до сада није постављен ни на једно професионално место у администрацији, нити ће бити у будућности.

Да ли ће закон који помињете учинити да садашњи в.д директори, попут Кркобабића у ПТТ, не остану на позицијама након конкурса?

– Гарантујем у потпуности за УРС, у име 300.000 грађана који су нас подржали на изборима. Ми ћемо сва наша предизборна обећања у потпуности испунити, јер је добар део њих остварен већ у првих 60 дана рада нове владе. За друге не могу и не желим да гарантујем, јер за то нисмо добили мандат од грађана на изборима. Ако следећи пут будемо добили много више гласова, бићемо у прилици да преузмемо и много већу одговорност. Узгред, ПУПС је увек био против департизације…

Али и у коалиционом споразуму СНС, СПС и УРС стоји департизација.

Чини ми се да се СНС придржава тога. Директори које су постављали нису партијски људи.

Никола Петровић директор Електромреже је званични финансијер СНС.

– Финансијери странака не морају бити, а углавном и нису страначки функционери. Али, то није питање за мене.

Зашто је укинуто само седам агенција?

– Добрим делом и због тога што су и из ЕУ сугерисали и лобирали да се задржи део бирократије и агенција које су често формиране уз њихову помоћ у претходном периоду. Министарство финансија и привреде је укинуло све непотребне институције,

министарство енергетике и заштите животне средине такође. До краја године наставиће се са рационализацијом државне администрације. Највероватније ће бити укинута и два јавна предузећа – Србијаводе и Путеви Србије.

Чак и да се број агенција преполови, а број запослених остане исти, где је уштеда?

– Нема више дуплих рачуноводстава, дуплих шофера, дуплих општих трошкова. Осим тога укидају се непотребне процедуре и поједностављује живот грађанима и привреди. То су индиректне уштеде које су чак и значајније од директних буџетских уштеда. Ради се и о уштеди времена, уштеди у ценама појединих услуга…

Шта је истина о вашем сукобу с гувернерком Јоргованком Табаковић?

– Све је трач. Имамо изузетно добре професионалне односе. Министарству које водим никада неће бити потребна помоћ централне банке у финансирању буџетског дефицита, за разлику од неких мојих колега у европским земљама. Веома смо задовољни смо њеним изобром кандидата за вицегувернере, а потпуно смо сагласни и око кандидата за чланова Савета НБС. Успех у раду није могућ ако се не окружите јаким и стручним сарадницима.

И у вашем тиму има новости?

– Никада нисам имао јачи тим. Од сутра нам се прикључују и Радован Јелашич који ће, уз Бранка Поповића из МцКинсеy-ја, бити мој саветник за банкарски систем, као и Јасна Матић која ће бити моја саветница за економију знања и ИТ индустрију.

Како ће вас Јелашић саветовати?

Радован Јелашић ће задржати функцију на којој је сада у Мађарској, али ће долазити сваког месеца у Београд. Бићемо у непрекидној комуникацији и преко електронске поште.

Иделна сарадња с Вучићем и Дачићем

Како сарађујете с Вучићем и Дачићем?

– Координација је одлична, најефикаснија коју сам видео у последњих 12 година. Радимо тимски. Буквално све што се договоримо – у потпуности испуњавамо. Презадовољан сам за сада. Први пут после много година, партнери верују мом тиму и дају нам пуну подршку у раду. У прошлој влади имао сам најгора саплитања у читавој каријери. Више се сплеткарило него што се радило. То лоше искуство желим што пре да заборавим.

Изгледа да Вучич води главну реч?

– Нисте у праву. Ово је прва влада где постоји више јаких лидера, који су сигурни у себе. Нико ни на кога није љубоморан, већ свако ради свој посао. У прошлом сазиву Тадић је из мени непознатог разлога био љубоморан на све који су били иоле јаки, без обзира да ли су из његове странке или су му партнери,

а онда их је саплитао, кочио у раду и ширио лажну пропаганду о њима кроз медије које је контролисао. Мој утисак је да и Дачић и Вучић верују у себе и да зато немају разлога да својим партнерима стављају клипове у точкове. Никада ми није био проблем да радим тимски. Напротив. У мандату ове владе доказаћу и Тадићу и појединим медиокритетима из назадног крила ДС да сам далеко јачи тимски играч него што су они икада били. И да итекако умем да забијам голове ако ми се укаже поверење и ако имам квалитетне саиграче. Јер да би влада била ефикасан тим, мора да има доброг селектора, али и мотивисане квалитетне играче. На жалост, Тадић је на терен послао играче за нижи ранг, а најбооље играче због своје сујете оставио на клупи за резерве. Зато је и испао из прве политичке лиге….

Сличне теме

Издавање фискалних рачуна обавезно

Ускоро расписивање конкурса за доделу кредита за незапослене

До средине године усвајање Стратегије за подстицање извоза