Čitaj mi

Saopštenje uz makroekonomske i fiskalne podatke – maj 2015. godine

Fiskalna strategija za 2015. godinu sa projekcijama za 2016. i 2017. godinu i Zakon o budzetu za 2015. godinu usvojeni su sa izmenjenom metodologijom planiranja i izveštavanja o kretanjima u javnim finansijama, radi preciznog i transparentnog praćenja prihoda, rashoda i rezultata republičkog budzeta i budzeta opšte države. Glavna promena odnosi se na uključivanje tzv. rashoda “ispod crte“ u obračun deficita. Ovi rashodi odnose se na finansijske transakcije kao što su plaćanje aktiviranih garancija, dokapitalizacije banaka i drugih finansijskih institucija, preuzimanje dugova javnih preduzeća i drugi oblici budzetskog finansiranja vanbudzetskih organizacija. Ministarstvo finansija je, zajedno sa januarskim podacima o makroekonomskim i fiskalnim kretanjima, objavilo i revidirane podatke usklađene sa novom metodologijom, za period od 2005. do 2014. godine.

U prvih pet meseci 2015. godine ostvaren je deficit budzeta Republike u visini od 24,5 mlrd dinara (u tabeli 4. deficit na nivou Republike iznosi 29,3 mlrd dinara s obzirom da su uključeni rashodi iz projektnih zajmova koji nisu deo budzeta, ali pripadaju nivou Republike). U maju su ostvareni prihodi u iznosu od 71,4 mlrd dinara, a rashodi su izvršeni u iznosu od 76,6 mlrd dinara što je rezultiralo mesečnim deficitom u iznosu od 5,2 mlrd dinara. Treba napomenuti da ovaj izveštaj ne uključuje deo prihoda, i iz njih finansiranih rashoda, indirektnih korisnika budzeta.

Poreski prihodi u maju iznosili su 62,4 mlrd dinara, a donacije 0,1 mlrd dinara. Po osnovu PDV u maju je naplaćeno 36,8 mlrd dinara. Na visok prihod značajno je uticala dinamika isplate povraćaja PDV s obzirom da je veći deo povraćaja dospeo početkom juna, umesto krajem maja. Kao i u slučaju povraćaja PDV, tako je i deo majskih akciza uplaćen u junu što je uticalo na niži prihod u odnosu na prethodni mesec. Prihod po osnovu akciza u maju je iznosio je 12,7 mlrd dinara. Prihod po osnovu poreza na dobit je viši u odnosu na prethodne mesece s obzirom da raste uplata poreza po osnovu godišnjeg obračuna. Pošto je krajnji rok za obračun i uplatu 30. jun, ovog meseca se očekuje najveći prihod po osnovu ovog poreskog oblika. Preostali poreski prihodi su naplaćeni u skladu sa očekivanjima. Neporeski prihodi ostvareni su u iznosu od 8,8 mlrd dinara i za razliku od prethodnih meseci nije bilo značajnih uplata vanrednih prihoda.

Izvršeni rashodi u maju su bili niži u odnosu na rashode u aprilu najviše zahvaljujući manjim obavezama po osnovu kamata. Transferi organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja (Fond

PIO, RFZO, NSZ i fond SOVO) iznosili su 18,1 mlrd dinara, a najveći deo se odnosi na transfer za penzije u iznosu od 17,1 mlrd dinara. Na isplatu plata zaposlenima utrošeno je 19,1 mlrd dinara.

Na nivou opšte države u periodu januar – maj je zabeležen deficit u iznosu od 27,2 mlrd dinara, dok je deficit u maju iznosio 5,1 mlrd dinara. Posmatrano po delovima opšte države, kod AP Vojvodina suficit iznosi 1,7 mlrd dinara, RFZO je, takođe, u suficitu u iznosu od 2,2 mlrd dinara, dok je PIO fond zabeležio deficit u iznosu od 3,4 mlrd dinara. Na nivou lokalnih samouprava suficit iznosi 7,2 mlrd dinara, od čega je samo u maju ostvaren suficit u iznosu od

3,3 mlrd dinara

zahvaljujući uplati kvartalnih obaveza po osnovu poreza na imovinu.

Slične teme

Vujovic: Serbia Aligning Fiscal Policy To EU Standards Expeditiously

HELP SERBIA- ACCOUNT BALANCE

HELP SERBIA- ACCOUNT BALANCE