Okrugli sto: Stručna javnost o radnoj verziji Nacrta zakona o denacionalizaciji
Nacrt zakona o denacionalizaciji je u osnovi dobar zakonski predlog, ali bi trebalo da preciznije određuje načine naturalne nadoknade imovine i granicu finansijskog obeštećenja prvobitnih vlasnika, ocenjeno je danas od strane pravne i ekonomke stručne javnosti na drugom okruglom stolu povodom izrade Nacrta zakona o denacionalizaciji.
Prema rečima državnog sekretara Ministarstva finansija Slobodana Ilića, ono što želimo da pošaljemo kao poruku stranim i domaćim investitorima je da donošenjem ovog zakona pokazujemo pravnu sigurnost, poštovanje privatne svojine i kredibilitet naše zemlje.
Ilić je podsetio da je 4 milijarde evra, koliko je predviđeno za obeštećenje bivših vlasnika nacionalizovane imovine, dovoljan iznos da se u svim slučajevima kada to nije moguće uraditi naturalnim vraćanjem imovine, ispoštuju svi građani kojima je imovina nepravedno oduzeta. Na taj način bi se ispravila višedecenijska nepravda.
Nacrt zakona o
denacionalizaciji je u osnovi dobar zakonski predlog, ali bi trebalo da preciznije
određuje načine naturalne nadoknade imovine i granicu finansijskog obeštećenja prvobitnih
vlasnika, ocenjeno je danas od strane pravne i ekonomke stručne javnosti na drugom
okruglom stolu povodom izrade Nacrta zakona o denacionalizaciji.
Prema
rečima državnog sekretara Ministarstva finansija Slobodana Ilića, ono što želimo
da pošaljemo kao poruku stranim i domaćim investitorima je da donošenjem ovog zakona
pokazujemo pravnu sigurnost, poštovanje privatne svojine i kredibilitet naše zemlje.
Ilić
je podsetio da je 4 milijarde evra, koliko je predviđeno za obeštećenje bivših vlasnika
nacionalizovane imovine, dovoljan iznos da se u svim slučajevima kada to nije moguće
uraditi naturalnim vraćanjem imovine, ispoštuju svi građani kojima je imovina nepravedno
oduzeta. Na taj način bi se ispravila višedecenijska nepravda.
Pitanje
koje je u međuvremenu došlo u Ministarstvo finansija je da li se pored neposrednih
korisnika denacionalizacije uzima u obzir i pozicija posrednih učesnika u procesu
denacionalizacije kojih ima 4 miliona a reč je o sadašnjim vlasnicima stanova koji se nalaze na imovini
koju treba vratiti. Prema rečima državnog sekretara Slobodana Ilića, to pitanje je
sasvim opravdano i o njemu takođe treba raspravljati na okruglim stolovima.
Ekonomista Dragan Đuričin pozdravio je predlog
da se finansijska sredstva za obeštećenje vlasnika imovine obezbede izdavanjem državnih
obveznica, ali je skrenuo pažnju na to da za njihovo izdavanje treba doneti poseban
zakon.
Đuričin
smatra da treba razmisliti da li obveznice treba izdavati s deviznom klauzulom i
da se iskoriste obveznice, pa čak i akcije državnih preduzeća. Prema
njegovoj proceni, ukupna vrednost imovine koju treba vratiti pravim vlasnicima veća
je od četiri milijarde evra.
Predstavnik
Udruženja pravnika Srbije Ratomir Sljepčević rekao je da se, na bazi analize svih
zakonskih rešenja, može konstatovati da ovu verziju zakonskog predloga karakteriše
sveobuhvatnost, što znači da je u obzir uzeta i klasična restitucija i privatizavija
građevinskog zemljišta.
On
je dodao da ovaj zakon karakterišu i snažna afirmacija pravne sigurnosti, pravičnost,
humanost, realnost, efikasanost, snažno poštovanje autonomije volje i da on daje rešenja
koja treba efikasno da obezbede njegovu primenu.
Predlozi
koje je Sljepčević izneo odnosili su se na određivanje jedinstvenog limita za naturalnu restituciju, kao i na pitanje
određivanja vlasnika imovine, u slučaju postojanja više suvlasnika.
Savetnik srpskog
premijera Milan Parivodić ukazao je da je predloženi dokument o denacionalizaciji
zasnovan na "teškim kompromisima" između legitimnih interesa raznih aktera,
odnosno legitimnih vlasnika imovine, sadašnjih korisnika i države.
Parivodić
je rekao da su u ovom zakonu morala biti postavljena određena ograničenja do kog iznosa
bi trebalo isplatiti vlasnike imovine, a preko kog iznosa bi im trebalo ponuditi
obeštećenje u naturi i ukazao da u tom smislu postoje ograničenja, uslovljena makroekonomskom
stabilnošću Srbije.