Читај ми

Саопштење уз макроекономске и фискалне податке – јун 2015. године

Фискална стратегија за 2015. годину са пројекцијама за 2016. и 2017. годину и Закон о буџету за 2015. годину усвојени су са измењеном методологијом планирања и извештавања о кретањима у јавним финансијама, ради прецизног и транспарентног праћења прихода, расхода и резултата републичког буџета и буџета опште државе. Главна промена односи се на укључивање тзв. расхода “испод црте“ у обрачун дефицита. Ови расходи односе се на финансијске трансакције као што су плаћање активираних гаранција, докапитализације банака и других финансијских институција, преузимање дугова јавних предузећа и други облици буџетског финансирања ванбуџетских организација. Министарство финансија је, заједно са јануарским подацима о макроекономским и фискалним кретањима, објавило и ревидиране податке усклађене са новом методологијом, за период од 2005. до 2014. године.

У првој половини 2015. године остварен је дефицит буџета Републике у висини од 26,4 млрд динара (у табели 4. дефицит на нивоу Републике износи 33,3 млрд динара с обзиром да су укључени расходи из пројектних зајмова који нису део буџета, али припадају нивоу Републике). У јуну су остварени приходи у износу од 84,7 млрд динара, а расходи су извршени у износу од 86,6 млрд динара што је резултирало месечним дефицитом у износу од 1,9 млрд динара. Треба напоменути да овај извештај не укључује део прихода, и из њих финансираних расхода, индиректних корисника буџета.

Порески приходи у јуну износили су 73,6 млрд динара, а донације 1,0 млрд динара. У јуну се уплаћује порез на добит правних лица према годишњем обрачуну тако да је приход у овом месецу знатно виши у односу на остале месеце. Услед преноса дела уплате мајских акцизних обавеза у јун, по основу календарског ефекта, знатно је скочио и приход од акциза. Осим тога, у јулу се утврђују нови износи акциза на дуванске производе што је резултирало повећаним увозом и производњом у претходном периоду и већим приливом акциза. По основу ПДВ у јуну је наплаћено 28,5 млрд динара. На нижи приход, у поређењу са претходним месецима, значајно је утицала динамика исплате повраћаја ПДВ с обзиром да је током јуна доспела исплата повраћаја и за мајске и за јунске уплате ПДВ. Порез на доходак је нешто виши у односу на претходне месеце због почетка уплата годишњег пореза на доходак. Преостали порески приходи су наплаћени у складу са очекивањима. Непорески приходи остварени су у износу од 10,2 млрд динара, од чега је 1,1 млрд динара по основу уплате добити београдског аеродрома.

Главни разлог већих расхода у јуну, у односу на мај, су обавезе по основу камата. Раст субвенција резултат је већих пољопривредних субвенција што је уобичајено за летњи период. Трансфери организацијама обавезног социјалног осигурања (Фонд

ПИО, РФЗО, НСЗ и фонд СОВО) износили су 17,8 млрд динара, а највећи део се односи на трансфер за пензије у износу од 17,1 млрд динара. На исплату плата запосленима утрошено је 18,8 млрд динара.

На нивоу опште државе у првој половини године је забележен дефицит у износу од 35,3 млрд динара, док је дефицит у јуну износио 8 млрд динара. Према договору са ММФ максимални износ дефицита за првих шест месеци је утврђен на нивоу од 96,3 млрд динара. Бољи резултат од планираног са приходне стране у највећој мери последица је високе уплате дивиденди и добити јавних предузећа у износу од око 27 млрд динара. Осим тога боља од очекиване је и наплата пореских прихода, пре свега ПДВ, акциза на дуванске производе и деривате нафте и доприноса. Са расходне стране највећи ефекат је имало слабо извршење капиталних издатака, као и отпремнина за раднике предузећа у реструктурирању.

Посматрано по деловима опште државе, код АП Војводина суфицит износи 2,5 млрд динара, док на нивоу локалних самоуправа суфицит износи 6,2 млрд динара, од чега је само у мају остварен суфицит у износу од

3,3 млрд динара захваљујући уплати кварталних обавеза по основу пореза на имовину. Што се тиче фондова социјалног осигурања Национална служба за запошљавање и РФЗО су у благом суфициту, док су ПИО фонд и фонд СОВО у дефициту 3,4 и 0,5 млрд динара, респективно. Дефицит ова два фонда је очекиван с обзиром на значајне депозите из претходних година којима располажу.

Сличне теме

Издавање фискалних рачуна обавезно

Ускоро расписивање конкурса за доделу кредита за незапослене

До средине године усвајање Стратегије за подстицање извоза