Категорија:
Активности - Вести
Објављено:
22. јануара 2021.
BUVAR, DELUR, ZIDJI, MALI, KANTAR
BUVAR, DELUR, ZIDJI, MALI, KANTAR
ZAJEDNICKA FOTOGRAFIJA
MAKETA
1/

Потписан Меморандум о разумевању за пројекат „Београдски метро“

Министар финансија Синиша Мали потписао је данас, у име Владе Републике Србије, Меморандум о разумевању за пројекат „Београдски метро“. Министар је потписао Меморандум са директором ЈКП „Београдски метро и воз“ Станком Кантаром, потпредседником групе „АЛСТОМ“ Филипом Делуром, генералним директором у компанији „Ежис рејл“ Оливиером Буваром и представником компаније „Пауер Чајна“ Шје Зиђијем.

Потписивању Меморандума присуствовао је и министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Томислав Момировић, заменик градоначелника Града Београда Горан Весић, амбасадор НР Кине у Србији Чен Бо и амбасадор Француске у Србији Жан –Луи Фалкони.

Након потписивања је истакнуто да се остварује вишедеценијски сан да Београд добије метро, да је план да се се са изградњом прве линије отпочне у новембру ове године, као и да ће путници бити у прилици да се 2028. године први пут возе метроом у Београду.

Метро, како је речено, представља и један од најважнијих еколошких пројеката престонице, јер ће се захваљујући њему, смањити загађеност Београда.  Идеја је да се већи део саобраћајне комуникације у граду заснива на шинском систему, управо из еколошких разлога.

Министар финансија Синиша Мали изјавио је да је данас велики дан за Србију, да се овим споразумом јасно дефинишу права и обавезе учесника у изградњи метроа, те да је ово велики корак у реализацији вишедеценијског београдског сна.

„Данас је велики дан за све нас. У име Владе Србије потписао сам Споразум о разумевању са представницима француских и кинеске компаније, које ће учествовати у изградњи метроа. Споразум јасно дефинише права и обавезе свих учесника у пројекту и тиме смо направили још један велики корак у реализацији вишедеценијског београдског сна, а то је изградња метроа. Са задовољством могу да кажем да ћемо већ крајем године кренути у изградњу прве линије метроа“, рекао је Мали.

Министар је прецизирао да ће француски партнери радити на обезбеђивању вагонских композиција и изградњи електромашинских подсистема док ће, са друге стране, кинеска компанија изводити грађевинске радове.

Мали је, говорећи о финансијским аспектима пројеката, навео да ће изградња прве две линије метроа коштати око 4,4 милијарди евра.

„Не бих желео да будем неодговоран и излазим са временским одредницима за које нисам сигуран. Чим кренемо да градимо прву линију, паралелно ће се радити геолошка истраживања и студије изводљивости за даље. Овде је реч о захтевном процесу и озбиљном грађевинском и инжињерском подувхату“, одговорио је Мали, на питање када ће прве две линије метроа бити завршене.

Мали је навео и да ће се крајем године кренути са изградњом депоа на Макишком пољу, да ће прва линија метроа повезивати Железник и Миријево, бити дуга 21,3 километара и имати 21 станицу. Друга линија ићи ће Миријева до Земуна, укупне дужине 19,2 километара и имаће 20 станица.

„Радимо и на концепту треће линије да повежемо оне делове града, који неће бити повезани са прве две линије и са БГ возом“, додао је министар, уз напомену да ће прва линија метроа коштати око око 2,1 до 2,2 милијарде евра. Све ово је, како је навео, још једно обећање грађанима које ће бити испуњено. Он је додао да ће концепт треће линије метроа бити представљен грађанима у арилу или мају ове године.

Министар је оценио да се окреће још једна страница у историји развоја града и да ће од овог пројекта корист имати не само грађани, већ и велики број предузећа и радника, јер ће бити отворено још једно велико градилиште које ће уједно бити још један извор за подстицај привредног раста Србије. Како је истакао, већ су кренули разговори на ту тему са српским грађевинским фирмама.

Министар Мали је подсетио да је у новембру прошле године потписан Споразум са Владом Француске о обезбеђивању финансирања за део који ће радити француске компаније.

„Реч је о износу од 454 милиона евра. Разговарамо и са компанијама, односно институцијама које треба да обезбеде финансирање дела који раде кинеске компаније тако да се све уклапа у тај компликовани мозаик који се зове београдски метро“, прецизирао је Мали.

Он је поновио да је веома посвећен овом пројекту и да му је велико поверење указао и преседник Србије Александар Вучић када му је доделио рад на овом послу, те да постоји велики број активности које се обављају свакодневно али нису видљиве јавности Србије.

Подсетио је да је још као градоначелник Београда потписао први споразум са француском компанијом „Ежис“ о изради прифизибилити студије која је завршена. У међувремену, радило се на великом броју геодетских, геомеханичих и геолошких истраживања, усвојен је План детаљне регулације Макишког поља, а ради се и План детаљне регулације шинског система.

Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Томислав Момировић рекао је да је изградња метроа најкомплекснији инфраструктурни пројекат на Балкану и истакао еколошке бенефите које ће Београд имати од његове изградње, те да ће метро у потпуности изменити перцепцију града.

Према његовим речима, доста се прича о инвестицијама, али сада имамо и озбиљан еколошки изазов који је пред нама. „Жеља нам је да Београд буде чист град, да аутомобили не буду на сваком кораку, да људи који долазе из приградских насеља паркирају аутомобли у предграђу и метроом дођу у центар града“, рекао је Момировић. Влада, нагласио је, планира велике инвестиције у комуналну инфрастурктуру, изградњу пречистача воде у великом броју општина.

Он је навео да нико није могао да помисли да ће Србија бити лидер у Европи по расту привреде,изградњи аутопутева и брзих пруга.

Заменик градоначелника Београда Горан Весић подсетио је да је изградња метроа проглашена за пројекат од националног значаја, те да је за Београд важно што се држава са буџетом укључила у његово финасирање јер престоница није могла сама да изнесе тај посао.

Подсетио је да је пројекат 2013. године поверен њему и тадашњем градоначелнику Синиши Малом од стране председника Александра Вучића и да од тада они активно раде на његовој реализацији.

„Влада је препознала да је метро важан за раст БДП-а. Ми ћемо у априлу имати идејно решење за депо на Макишком пољу. Такође, завршићемо експропријацију земљишта и до краја новембра почети са насипањем и изградњом депоа. То ће бити почетак радова на метроу. У међувремену, усвојићемо План генералне регулације шинског система у октобру и тај план ће дефинисати све линије метроа, односно где ће се налазити станице, као и развој БГ воза, који треба да се надовеже на метро“, објаснио је Весић.

Он је додао да ће се добити 50 километара нових трамвајских шина, као и да ће се ићи на то се Београд ослободи аутобуса на дизел гориво и да се обави набавка само еколошки исплативих возила.

Потпредседник групе „АЛСТОМ“ Филип Делур захвалио се председнику Александру Вучићу јер је био јасан у томе шта жели, министру Синиши Малом јер „никад не одустаје“ и осталим српским сарадницима истакавши да је уверен да је досадашња сарадња била веома плодоносна. „Поносни смо што ћемо обезбедити наше најновије технологије и потпуно аутоматизовани метро. Повећаће се мобилност људи и добробит популације у погледу екологије. Нови сан постаће реалност“, нагласио је он.

Директор у компанији „Ежис рејл“ Лорен Жермен подвукао је да је београдски метро један од највећих пројеката у Европи који се реализује у наредној деценији.

„За нас је пројекат београдског метроа најзначајнији корак који доказује Ежисову посвећеност. Наши планови усмерени су ка томе како наставити развијати компанију Ежис у Србији, циљ нам је да утростручимо и регрутујемо додатних 120 српских инжењера.  Овде ћемо бити дуго, а и Београд ће остати седиште за развој у региону.  Уверен сам да ће ћемо успети у томе да се ваш сан оствари. То ће помоћи и да се убрза нова зелена мобилност унутар града и мислим да ће Београд бити пример у свету по овом питању“, рекао је он.

Представник компаније „Пауер Чајна“ Шје Зиђиј захвалио се на подршци српске владе и кинеске амбасаде у протеклих пет година на реализацији пројекта. Он је навео да са радује сарадњи са француским компанијама, да је то нови вид квалитетног партнерства и подсетио да је „Power China“  једна од највећих грађевинских компанија у свету која  користи сопствене ресурсе и искуства у области изградње метроа. Истакао је и да би вредност њихових радова требало да буде око 1,3 милијарде евра.